poniedziałek, 26 kwietnia 2010

Bułgarski chlebek "Słonecznik"

Jest to za całą pewnością najlepszy chleb jaki kiedykolwiek i gdziekolwiek jadłam! Jest pracochłonny ale jego smak wart jest każdego zachodu. Jest doskonały, ale piekę go tylko 2 razy w roku: na Wielkanoc i Boże Narodzenie, żeby podkreślić wyjątkowość TYCH dni. I żeby nigdy mi sie spowszedniał. Przepis stąd.

1 kg mąki (i dodatkowo 2 szklanki w zapasie do wyrabiania)
3 duże jajka + 1 żółtko do posmarowania
3 łyżki octu winnego 6% (lub 2 łyżki soku cytrynowego)
3 łyżki oleju słonecznikowego
3 łyzki cukru
1 łyżeczka soli
2 szklanki letniego mleka
125 g masła (ja używam solonego)
40 g drożdży
Wszystkie składniki muszą mieć pokojową temperaturę.

Drożdże rozetrzeć z łyżką cukru, łyżką mąki i odrobiną mleka. Odstawić do
wyrosnięcia. Roztrzepać jajka, dodać sol, mleko, cukier, olej. Powoli wsypywać mąkę,
ocet i wyrośnięte drożdże. Wymieszać dokładnie wszystkie składniki.
Kiedy wszystkie składniki będą wymieszane, wyłożyć ciasto na stół i
wyrabiać, podsypując dodatkowo mąką. Wyrabiać i wyrabiać, aż ciasto zacznie
odstawać od rąk. Wyrobione ciasto uformować w kulę, włożyć do miski. Przykryć lekko folią
przezroczystą, ale tak żeby ciasto dalej mogło swobodnie rosnąć. Ustawić w
ciepłym miejscu, bez przeciągów do wyrośnięcia. Rośnie mniej więcej 30–60 minut.
Kiedy ciasto podwoi objętość podzielić je na 4 kulki i, dodatkowo, każdą z
tych czterech kulek też na 4. Mamy 16 kulek ciasta. I teraz najtrudniejsze. Rozwałkować 4 kulki na placki
wielkości talerza i każdą posmarować roztopionym masłem. Złożyć 4 placki razem
i zwinąć w rulonik. Trochę rozciągnąć rulonik wzdłuż. Powinniśmy otrzymać 4 ruloniki – każdy rulonik składa się z rozwałkowanych placków posmarowanych masłem. Ruloniki trzeba teraz pociac w trójkąciki. Z końcówek ruloników zrobić małe kulki. Okragłą brytfankę posmarować masłem i układać trójkąciki, ostrą czescią do środka. Małe kulki ułożyć w samym środku. Zostawić do wyrośnięcia na ok. 30 minut. Posmarować słonecznik zółtkiem, posypać czarnuszką lub sezamem. Nagrzać piekarnik do 200ºC. Najpierw piec chlebek na samym dnie, po 15 minutach przenieść na 2 półkę. Przykryć papierem
do pieczenia, żeby się nie spiekł za bardzo. Piec ok. 20min.
To jest przepis na 2 słoneczniki o średnicy ok. 30 cm.

1 komentarz:

lui pisze...

OMG! Mój "koszmar" :D Zostałam zatrudniona do wałkowania ciasta na 3 czy 4 chlebki i chyba wyrobiłam sobie normę na najbliższe lata :D W domu jeszcze go nie próbowałam ;P Ale warto bo jest GENIALNY!