piątek, 15 lutego 2019

Chleb wiejski



Wiem, że można się zmęczyć czytając przepis. Najdziwniejsza metoda pieczenia chleba z jaką dotąd się spotkałam. Nie zrażajcie się jednak. Tak naprawdę pracy przy tym chlebie jest niewiele, a efekt jest fantastyczny. Wiedziałam o tym jeszcze zanim spróbowałam pajdkę z masłem. Nie wiem jak, ale biorąc go w rękę wiesz, że to mercedes wsród wszystkich chlebów. Nawet mój mąż dotknął go i wymownie powiedział: mmm. A musicie wiedzieć, że to jeden z najbardziej wylewnych komplementów z jego strony. 
Jak już spróbujesz, to nie możesz przestać... Z dwóch bochenków zdołało wystygnąć zaledwie to, co na zdjęciu:&

Przepis stąd:

Składniki:
Biga:
85g mąki pszennej typu 550
20g mąki pszennej pełnoziarnistej
60g wody
0,2g świeżych drożdży (1/5 grama!!!) 
0,2g soli 

Poolish:
105g mąki pszennej typu 550
115g wody
0,2g świeżych drożdży
0,2g soli

Zaczyn:
170g mąki pszennej typu 550
40g mąki pszennej pełnoziarnistej
115g wody
105g aktywnego zakwasu żytniego

Ciasto właściwe:

540g mąki pszennej typu 550
40g mąki pszennej pełnoziarnistej
320g wody
5g świeżych drożdży
22g soli
Biga, Poolish i zaczyn

***********************************
Wieczorem, dzień przed pieczeniem w 3 różnych miskach wymieszać bigę, poolish i zaczyn. Przykryć i odstawić w ciepłe miejsce na całą noc.

Następnego dnia należy przygotować ciasto chlebowe. Drożdże rozpuścić w 20g wody. Mąki, rozpuszczone drożdże, 230g wody i Poolish umieścić w misie miksera i używając haka do zagniatania ciasta wyrobić jednolite ciasto. (Wyrabiać 3- 4 minuty). Miskę przykryć ściereczką i pozostawić na 30 min.

Następnie dodać Bigę, zaczyn, sól, resztę wody i zagniatać przez 5 min. Ciasto powinno być miękkie i lekko klejące. Ciasto przykryć ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia na 1,5 godz, przy czym po 20 i 40min. ciasto zagnieść (odgazować).

1 duży lub 2mniejsze koszyki do wyrastania chleba posypać mąką. Ciasto podzielić na 2 części i uformować 2 bochenki. Przełożyć do koszyków złączeniem do góry, przykryć i pozostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na 1,5godz. w temperaturze ok. 25°C.

Piekarnik (razem z kamieniem do pizzy lub blachą) rozgrzać do temperatury 240°C.

Chleb przełożyć ostrożnie, naciąć i szybko wsunąć do piekarnika. Ja jeden zrobiłam w koszyku a drugi w silikonowej formie, i ten drugi smakował mi bardziej a i wizualnie zgrabniejszy wyszedł

Piec 20 min. Po tym czasie zredukować temperaturę do 200°C, uchylić na parę sekund drzwiczki piekarnika, aby wypuścić parę i piec kolejne 10min.

Chleb wyciągnąć z piekarnika. Temperaturę zwiększyć do 230°C. Po ok. 5min., gdy piekarnik osiągnie temperaturę 230°C, włożyć chleb ponownie do piekarnika i piec (obserwując go) ok. 10min. U mnie po 4 minutach był ładnie przypieczony i popukany w spód wydawał głuchy odgłos charakterystyczny dla gotowego chleba. Studzimy na kratce.

Brak komentarzy: